Att vara lillasyster

2014



Att vara både storasyster och lillasyster är det bästa men kan vara, men inte alltid så himla enkelt. Att vara storasyster innebär att man får bestämma, eller får och får, en sorts oskriven regel som iallafall vi i min familj gick efter när vi var små. Idag är vi väldigt bra vänner allihop, och min storasyster har väl kanske insett att det inte är så kul för lillasyster att välja vilka roller hon får vara och inte vara när man sätter upp shower. För det gjorde vi väldigt ofta, vi, 6 syskon, var ju en perfekt uppställning till att ha musikaler och konserter, trots att minsta lilla sladdisen Benjamin kanske var lite för liten för att vara med alla gånger. Men att sätta upp shower kräver en regissör, vilket på något konstigt sätt alltid lyckades bli storasyster Hannah. Igår så gick musikalen The sound of music på TV och det fick mig att tänka tillbaka på när vi satte upp den showen hemma, igen och igen och igen. Sedan tvingade vi släkten att plåga sig igenom ytterligare en likadan musikal... En svensk version har gjorts av den här musikalen med Carola och Tommy Körberg och för er som inte vet vad den handlar om så handlar den om familjen von Trapp, som består av en pappa (Tommy Körberg) med sina sju barn och guvernanten Maria (Carola) som kommer till familjen för att ta hand om barnen. Gissa vem som fick vara Carola? Och vem som tvingades vara Tommy Körberg? Medan småsyskonen fick agera barnen. Ja, lätt uträknat. Jag fick alltså spela pappan och även  ibland den äldsta systern i syskonskaran von Trapp (tack Hanni). Vi pratar ofta om det här och någonstans har det nog satt sig lite, då jag varken fick vara Carola eller lucia i våra årliga luciatåg. Jag fick vara tärna - varenda eviga år! Gissa om jag var glad det året som Hannah var utomlands vid lucia och jag äntligen fick vara lucia! Haha, ja det är inte alltid lätt att vara lillasyster men jag älskar det och jag älskar min storasyster. Även fast hon än idag gärna skulle vilja styra och ställa lite. ;) Men jag antar att det är det som är charmen, jag i min tur styr och ställer säkert lite i min roll som storasyster. Men allt är av kärlek, för att vi bryr oss så mycket om varandra och har ett band som ingen någonsin kommer kunna bryta!
 
Och så benji såklart som inte fanns när denna bild togs :)
 



mormor

Kära du.Gissa om vi pratade om er och tänkte på er i går?Minns alla härliga föreställningar.Ibland var det trångt och varmt bland åskådarna.Jag är väldigt glad att jag fick vara med vid både premiärer och repriser.Massor med lycka till med den nya terminen.

Svar: Ja mormor, men finns det hjärterum så... :) Tack, det ska bli kul att börja på något nytt nu!
JONNA


morfar

Hej Jonna

Jag blir rörd, när jag tänker tillbaka på stunderna där
ovanför trappan.Vad ni jobbade!
Du skriver så bra!

Jag håller tummarna - "cross my fingers" - för att dina
drömmar går i uppfyllelse, även om det skulle kännas att du är långt borta.
Jag unnar dig verkligen att du skall få uppnå och uppleva det du kämpar för.Jag är stolt över dig, och jag älskar dig, även om jag är jättedålig på att visa det.













Svar: Hej morfar!
Ja det gjorde vi verkligen.. Kan sakna det ibland!
Tack, jag tror att om man bara vill tillräckligt mycket så ser man till att drömmarna går i uppfyllelse. Jag har ju redan kommit en bit på vägen.

Hoppas att vi ses snart, kram!
JONNA







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?