The American Dream

2014



Ända sen jag var liten har jag längtat bort. Drömt om och längtat till det stora landet USA. I skolan så var det alltid jag som skulle iväg. Jag var den som absolut inte skulle bli kvar. Efter studenten så var det ändå jag av alla kompisar som var den som blev kvar i vårt lilla samhälle. Under våren så hade jag börjat med en ansökan för att åka som aupair och det enda som jag egentligen hade kvar var att fixa mitt körkort. Så planen var att jag skulle stanna kvar för att jobba över sommaren och sen åka iväg. Det blev inte riktigt så. Jag fixade inte mitt körkort och blev istället erbjuden ett vikariat på det jobb som jag hade. Jag tänkte att, okej, jag jobbar ett år och sen åker jag iväg. Så det året gick, och när jag för andra gången satt med ansökan så hade jag fixat mitt körkort. Vid det tillfället hade jag även flyttat hemifrån och var nog aningen bekväm och inte tillräckligt motiverad för att slutföra ansökan den gången. En månad senare hände det någonting som fick mig att öppna ögonen och inse att det var ju i USA jag skulle vara. Inte i Sverige. Inte när jag hela tiden drömt om landet over there. Så några månader senare satte jag för första gången mina fötter på amerikansk mark. Och det var precis så häftigt som jag hade tänkt mig! Tanken var att jag skulle bo här i 13 månader men på grund av många olika anledningar var jag hemma i Sverige igen redan efter 6 veckor. Redan på planet hem så visste jag - jag måste tillbaka. 
 
Okej, så första försöket misslyckades. Eller misslyckades gjorde det inte, men det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Min andra chans dök upp 2011, då jag fick jobb som camp leader på ett summercamp. Jag skulle spendera sommaren 2012 där och gick igenom hela ansökningsprocessen tills dess att det var för sent för mig att hinna få ett visum. Jag fick en placering väldigt sent under våren och väntetiderna på ambassaderna var långa. Så, andra gången kom jag inte ens från Sverige. 
 
Min tredje chans är anledningen till att jag sitter här idag. När jag inte kunde komma iväg valde jag att börja plugga. Det var viktigt  för mig att programmet jag skulle läsa hade utbytesmöjligheter och det var en av de stora anledningarna till varför jag valde det program som jag gjorde, turism i Kalmar. Processen har varit lång och efter att ha varit placerad både i Slovenien och på Las Palmas fick jag min nominering till Mercer University i Georgia. Georgia i USA. Det USA:t. Varför jag ville till just Mercer ären helt annan historia som skulle bli ungefär lika lång som denna. Den sparar vi till en annan gång. 
 
11 december. Ja, jag kommer ihåg datumet som jag fick min nominering. Efter det har processen med pappersarbete och väntan på det riktiga ansökningsbeskedet varit lång. Men samtidigt inte varit jobbig överhuvudtaget. Just på grund av att jag har velat det här så mycket. Om man verkligen vill, då går det. Då finns det ingenting som stoppar en. Det är någonting som jag tror stenhårt på. Jag har hela tiden varit så inställd på att komma hit, så när jag klev av planet föll all på plats. Det är så konstigt så svårt att förklara. Längtan har varit så stor och om du någon gång längtat efter något riktigt riktigt mycket. Sådär mycket att du får gåshud på armarna och fjärilar i magen, ja då vet du vad jag menar. 
 
Den här historien blev inte alls som jag tänkt mig, jag hade mer tänkt mig en presentation av mig själv men jag antar att det här är jag. Pratar (skriver) för mycket, kommer in på sidospår, blir exalterad och just det här med drömmar, det är någonting som fascinerar mig. Jag blir imponerad av människor som vet vad dem vill och som följer sina drömmar. Det enda som jag inte insett förrän nu, är att jag är en av dem. Jag har sen jag var liten vetat vad jag vill och det här är början på min american dream. Den amerikanska drömmen är bara lite svårare än många andra. Men det är just det som är charmen. Att du faktiskt orkar, vill och kan kämpa. Det är imponerande! 
 
En annan sak som är imponerande är att se hur många ni är som vill följa mitt äventyr här på andra sidan Atlanten! Så kul, och jag kan förvarna om att ibland kommer inläggen vara långa, ibland korta, ibland kommer det eka tomt, ibland inga bilder, ibland många bilder. Ibland kommer ni inte förstå någonting av mitt svammel, det kan bli rätt rörigt. Men jag ska försöka. Försöka ge er en liten liten bild av hur USA är och hur jag uppfattar och upplever det. 
 
Tills att vi hörs igen, bye bye! 



mormor

Roligt.Spannande:Kommer att lasa allt och onska dig all lycka hela tiden.Kramar.


Mamma

En tår av lycka trillar på min kind...:-)


Pappa

Skönt att du har kommit igång så bra.Älskar dej.Kram:-)


Mormor

Bra.har du din vanliga e-post adr?

Svar: Ja mormor, det har jag! Hur går det med er dator?
JONNA







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?