Fall convocation

2014



Jag är så glad att jag har min utbytestermin under hösten. Det betyder att jag får vara med om college beginning, vilket inte går att mäta sig med hur det är i Sverige. Här är det inga två veckors konstant festande i lila overaller. De flesta college i USA har sina speciella traditioner och Mercer är absolut inget undantag. Idag har vi haft någonting som heter Fall Convocation, vilket är som vår sista sittning på nollningen - finsittningen. Skillnaderna är bara lite större. 

Convocation betyder finkläder. Jaha, propert tänkte vi. 35 grader och bara klänningar med underkjol. Alldeles för varmt. Så vad ska vi ta på oss då? Vi insåg att okej, en fin kjol och ett fint linne räcker. Och en rosett i håret. Alla nya studenter, freshmens, samlades på samma ställe. Mer än 800 nya studenter, det är en hel del. Alla blir sedan uppställda i två led och från denna position går man sedan genom hela campus för att först lägga handen på Jesse Mercers huvud. Jesse Mercer är skolans grundare och han finns som en staty, sittandes på en bänk mitt i campus. Att lägga handen på Jesse Mercers huvud ska enligt traditionen bringa tur (och det, tillsammans med att jag hittade en lucky cent att lägga i skon, måste betyda att jag kommer ha en massa tur i fortsättningen. Lucky me!). Vandringen genom campus fortsatte mot Willingham Hall där alla professors stod på rad i sina Hogwarts-dräkter (graduation-kläder) och ett band (kan man kalla det band?) spelade säckpipa i rutiga kjolar. Willingham Hall är som skolan aula, fast det ser mer ut som en kyrka (Gerogia är väldigt religiöst, liksom många andra stater i södern). Själva akten där inne var absolut något värt att se, men inte överdrivet rolig. Tänk er en typisk skolavslutning i kyrkan. Lite sånger, lite tal, lite stipendie-utdelning, lite böner och såklart ett långt tal av skolans rektor, President Underwood. När allt var klart fortsatte alla utåt för att signera en stor tavla. Det är också en av skolans traditioner. Alla nya studenter sätter sin namnteckning på denna tavla som sedan sätt upp i tornet som ni kan se på en av bilderna (det som ser ut som ett Disney-slott). Traditionerna säger sedan är när man tar sin examen så ska man signera igen. Då har man både börjat, och slutat. Ironiskt nog kommer jag aldrig få sätta mitt namn där på min examensdag, men nu finns vi med som beginners of class 2018 iallafall! Att bara vara med om traditionen var häftigt nog. 

Annars idag så har det varit Bear Fear, vilket är som våra välkomstmässor i Sverige, fast det är inga företag som ställer ut. Här är det olika föreningar som man kan gå med i, sportföreningar, dansföreningar, olika hjälpföreningar, föreningar där man bara hänger, dricker kaffe och pratar och en massa andra föreningar. Och så klart, sororities och fraternities. Vilket är... hm, väldigt intressant. Men det är en sak vi också kan ta en annan gång. Nu är klockan mycket och jag behöver verkligen sova. Imorgon börjar de första klasserna och jag är superexalterad! Godnatt, eller godmorgon där hemma i Sverige! 



 
800 nya studenter i två led genom hela campus...


På väg till Mercer Hall.

 
Att klappa Jesse Mercers huvud ska enligt traditionen bringa tur.


Mitt Disney-slott! 

 
Signerar namntavlan.



Brasilianske Daniel och Anna, utanför girls dorm.

 
University Center, här inne finns det mesta. Restauranger, gym, simhall, arena och så vidare. 

Skolans baskethall, Hawkins Arena.




Bear Fear, nyfikna tjejer som pratar med de flesta. Och håvar in gratisgrejer. Gratis skittles gillar vi! 



mormor

OJ:Sa maktigt.







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?