As time passes by

2014



Jag vet att ni är nyfikna och undrar hur allting går, hur maten är, ifall myten om amerikanarna stämmer, hur varmt det är, hur klasserna är, hur det är att bo 4 tjejer i en lägenheten och dela på ett badrum och ja, så vidare.
 
Så, vart ska vi börja?
 
Vi kör en liten snabbspolning.
 
Maten?
Okej. På campus finns det en cafeteria, typiskt collegetlikt med olika "stationer". En för pizza, en för hamburgare, en för omelett, en för toasts, en för pasta, en som altinerar mellan kyckling, kött, fisk, ris, broccoli, spenat och så vidare. En salladsstation och såklart, en med efterrätter och cookies. Mellan varje station är det dryckesstationer och första dagen hittade vi inget vanligt vatten. Det visade sig vara en liten gömd knapp så nu är Anna och jag nöjda och glada. Det finns många valmöjligheter och det behöver inte bli sådär typiskt amerikanskt med pizza varje dag. Faktum är att jag varken testat pizzan, hamburgaren, toasten eller pastan. Dessertstationen har jag däremot varit och nallat lite ifrån... Man måste ju testa.
 
Är alla amerikanare överviktiga, lata och väldigt vänliga?
Svar nej. Sanningen är den att även om övervikt är ett stort problem i detta land så drabbar det inte alla. Maten är onyttigare, ja. Det är mer socker i allt, ja. Men här finns även oändliga möjligheter till att välja bra alternativ och träningsmöjligheterna är bra mycket större än i Sverige. Ni skulle se vår träningsanläggning. Lata? Nej, det är de inte heller. Går man till gymmet på eftermiddagen/kvällen är det fullt. Nu har jag ju inte sett så mycket av USA och kan inte säga att det är såhär överlag. USA är trots allt landet överextremt så här finns alla delar representerade. Vänliga? Ja, där stämmer myten. Här är alla så mycket mer öppna, hälsar på varandra, frågar hur det är, kommer fram efter klasserna, de är intresserade av en. Det är en väldigt stor skillnad från Sverige. Här kan jag inte befinna mig i min bubbla någon längre stund innan någon kommer och sticker hål på den. Jag gillar det!
 
Vädret?
Varmt. Svettigt. Soligt. Konstigt. Underbart.
 
Klasserna?
Jag har hittills haft 4 av 5 klasser. Jag skulle nog säga att det jag har hört innan, om att nivån här är aningen lägre än i Sverige, verkar stämma rätt bra. Nu har ju iofsförsig kurserna precis börjat så hur det utvecklar sig får tiden utvisa. Skillnaden mot Sverige, där vi läser en kurs i taget och sedan tentar av den innan vi börjar på nästa, är att här läser man alla kurser parallellt. Det här betyder att mid term och final exams ligger under samma vecka och det är nog där som problemen kan dyka upp. Svårigheter som att veta vad man ska fokusera på och när. Det blir ett senare problem. Klasserna är små och professorerna mer öppna för kommunikation och integration mellan professor - student.
 
Det som ni alla väntat på...
 
Hur är det att bo fyra tjejer i en lägenhet med delat badrum? 1 toalett, 1 dusch och (tack och lov) hela 2 handfat med speglar.
Det går jättebra! Vi har olika rutiner allihop, en duschar på kvällen, en annan på morgonen. En borstar tänderna medan en annan Skypear. En hänger med sina kompisar medan en annan pluggar. Efter snart en vecka tillsammans kan jag bara säga att jag är glatt förvånad över hur bra det funkar. Och hur jag faktiskt klarar av att dela lägenhet, och rum. Det var en stor utmaning för mig och en av de saker som jag var mest orolig över. Nu när jag har haft en timme ensam hemma känner jag mig väldigt rastlös, ensam och längtar till att någon kommer hem så att vi kan hitta på någonting. Det är konstigt det där, man vänjer sig fort.
 
Så blev det med den "snabb"uppdateringen. Förlåt. Ni får säga till mig om jag skriver för långa texter. Men jag har ju bara så mycket att berätta!
 
Hur är det hemma? Har hösten kommit än? Är det kallt? Ruskigt? Fortfarande sommar? Har det hänt någonting intressant som är värt att veta om? Uppdatera mig! Kommentera! =)
 
 



Matilda

http://matildatarning.blogg.se

Uppdatering från Sverige:
Vädret: Soligt och blåsigt i Kalmar (dock redigt mörka moln) men bra mycket bättre än den storm med regn jag precis kom ifrån i Göteborg!
Spännande saker som hänt: Jag har snart allt färdigt för nollning, jag har ledigt men hinner knappt andas ändå, jag räknar ner timmarna till måndag, inte bara för nollning utan för LÖN! Jag ska få en inneboende under nollningen och snart börjar skolan med massa klassisar (vi kommer sakna dig) och jag är TAGGAD (mest på att träffa alla igen men lite för plugg också) OCH jag ska till London i höst (håll tummarna tills vi har bokat)
Annars är Sverige sig likt, jag har några centimeter kortare hår och nya skor, är tillbaka i lägenheten och det ser ut som kriget där, men städa hinner jag inte idag, nu ska jag fika med Johan! Hälsar från dig, puss och kram! :)

Svar: Haha älskar din uppdatering. Låter bra, och imorgon börjar nollningen. Ha det superduperkul!! =)
JONNA


Mormor

Hej.Det låterhärligt.Vår dator har dött.Får se vad som går att rädda.Varit på sjukhuset i em. samt köpt bil i em..Har fin lånebilen.allt bra här.Kramar fr momo

Svar: Vad blev det för bil? Kram
JONNA


Mor

Säger bara en sak;NJUT!!!!


Pappa

De e så kul att läsa din blogg så fortsätt med det. så vi kan följa dej ända till mål Tänker på dej.Kram.Pappa:-)







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?