Blått vs. röd-grönt

2010



Igår kväll, klockan halv elva en fredagskväll, rasslade det till i brevinkastet. Klart att jag blev livrädd, men min första tanke var att det var någon av grannarna som hade tröttnat på mitt skypesamtal med elin och skrivit en arg lapp. Hade varit snyggt!

Det var ingen arg lapp, men däremot var det ett par broschyrer och valsedelar från Svenskarnas parti, ett ganska nystartat parti och jag citerar lite av vad det stod:

"Svenskarnas parti är det parti som alltid sätter svenskarnas intressen först. Medan de andra partierna väljer ut en specifik samhällsklass eller intressegrupp som de arbetar för, samt värnar om andra folkgrupper i Sverige, så är svenskarnas parti just svenskarnas parti.

Vi står på svenskarnas sida och kompromissar inte på den punkten, all vår politik utgår från vad som är bäst för det svenska folket. Det är vi själva som avgör hur Mönsterås ska se ut i framtiden".

Jag har aldrig varit speciellt insatt i politik innan, kanske beror det på att jag aldrig har fått rösta innan. Men det är när man läser såna här saker och faktiskt inser att parti som har liknande åsikter som detta kan ta sig in i riksdagen, som man börjar engagera sig mer. Man vill vara med och stoppa. De senaste veckorna har jag varit insatt i debatterna på tv och har börjat tycka att det är rätt intressant. Jag var och röstade redan igår, och jag hade faktiskt bestämt mig. Jag hade tänkt efter och istället för att rösta blankt kunde jag med vetskaper om vad partierna står för, rösta på det som jag tyckte kändes bäst. Och för första gången ser jag fram emot morgondagen och en spännande valvaka! Men innan vi får reda på vilka som vinner ska jag och lillasyster ta emot röster hela dagen och räkna dem på kvällen. Håller tummarna för att sverige tänker efter och röstar taktiskt!









 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?